Анотація інноваційної розробки


Номінація: Нова українська школа: технології та управління
Секція: Інклюзивна освіта

Тема розробки: «Методика соціального та психологічного розвитку дитини «Лялька-персона», як інструмент психолого-педагогічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами в закладі дошкільної освіти»

 (за результатами впровадження міжнародних психолого-педагогічних практик)

Інформація про авторів:
Каржова Злата Дмитрівна – завідувач;
Логвінова Людмила Євгенівна - вихователь-методист, «спеціаліст вищої категорії», звання «старший вихователь»;
Самбор Наталія Петрівна  - вихователь спецгрупи, «спеціаліст вищої категорії», звання "вихователь-методист"


Повна назва закладу освіти:
Спеціальний дошкільний навчальний заклад (дитячий садок) №36 «Дзвіночок» Запорізької міської ради Запорізької області
Завідувач: Каржова Злата Дмитрівна
Адреса закладу
: 69002  м. Запоріжжя, Олександрівський р-н, вул. Жуковського, буд.85-А, (0612) 63 97 60
Контакти
email: dou36@ukr.net
http://www.dnz36.zp.sch.in.ua

Провідна педагогічна ідея інноваційної розробки полягала в:
- формуванні нового способу мислення педагогів і здатності адаптуватися до змін в суспільстві; надихати педагогів та озброювати їх необхідними навичками, аби за допомогою ляльок долати стереотипи й упередження, які лежать в основі стигматизації, виключення та дискримінації;
- розробці практичного інструментарію «Ляльки з особистими історіями» (народження персонажа, складення особистих історій ляльок, портфоліо) та апробації на практиці методики «ляльки-персони».

Мета інноваційної розробки полягає у створенні моделі системи навчання та супроводу педагогів методиці «Лялька як персона: педагогічний підхід для соціального і психологічного розвитку дитини» для використання в практичній діяльності ляльок-персон з метою подолання упередженості та розвитку розмаїття й інклюзії в закладі дошкільної освіти.

Обґрунтування актуальності та перспективності інноваційної розробки: Щороку СДНЗ №36 «Дзвіночок» відкриває двері для малят віком від трьох до семи років з порушеннями зору й мовлення. Дошкільний заклад – особлива установа, це другий дім для дітей, батьків, персоналу. Діти з особливими потребами є однією з найуразливіших категорій суспільства. Метою соціальної політики уряду України щодо дітей з особливими потребами є створення умов, за яких вони могли б користуватися тими самими правами й виконувати ті самі обов’язки, що й інші члени суспільства. Сьогодні в Україні здійснюються певні кроки на шляху запровадження інклюзивної освіти. З цією метою в Україні в 2016 році упроваджувався проект «Створення інклюзивного безпечного середовища в навчальних закладах і громадах» за ініціативою Всеукраїнського фонду «Крок за кроком». Проект спрямовано на розвиток компетенцій педагогів дошкільних навчальних закладів щодо створення емоційно безпечного, інклюзивного середовища в дитячому колективі через використання методики «Ляльки як персони». Методика узгоджується з Базовим компонентом дошкільної освіти та сприяє його реалізації за освітніми лініями «Особистість дитини», «Дитина в соціумі».

Науково-теоретична база інноваційної розробки: 
Науковим підґрунтям для створення інноваційної розробки єпраці таких вчених як В. Бондар, А. Колупаєва, Т. Євтухова, В. Ляшенко, І. Іванова, О. Столяренко, А. Шевчук, О Савченко, М. Ворон, Ю. Найда, А. Колупаєва.


Нормативне забезпечення інноваційної розробки:
Досвід впровадження в освітній процес освітнього закладу методики «Лялька як персона: педагогічний підхід для соціального і психологічного розвитку дитини» реалізовувався в рамках реалізації завдань:
·       Угоди про творчу співпрацю лабораторії проблем інклюзивної освіти Інституту спеціальної педагогіки АПН України та спеціального дошкільного навчального закладу (дитячого садка) № 36 «Дзвіночок» Запорізької міської ради Запорізької області з розробки проблеми «Теоретико-методичне забезпечення інклюзивного навчання дошкільників з особливими потребами в умовах модернізації змін в Україні» (2016рік);
·       Меморандуму про спільну діяльність з Всеукраїнським благодійним фондом «Крок за кроком» з 01.11.2015 р. до 29.12.2016 р. з метою участі у Проекті «Створення інклюзивного безпечного середовища в школах і громадах», який реалізовувався за підтримки Фонду Чарльза Стюарта Мотта та Фонду «Інститут Відкритого Суспільства» (на той час методика «Ляльки-персони» набула значного поширення у педагогічній практиці багатьох країн: Угорщини, США, Англії, України).
·       Нормативно-правових актів з питань інклюзивної освіти:
       Порядок організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого постановою КМУ від 15 серпня 2011 року №872;
       Порядок комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах, затвердженого наказом МОН України, МОЗ України від 06 лютого 2015 року №104/52;
       Лист МОНмолодьспорту  України від 18.05.2012 № 1/9-384 «Про організацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах»;
       Лист МОН України від 12.10.2015 №1/9-487 «Щодо організації діяльності інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах».
  
Стислий виклад змістовного наповнення інноваційної розробки: 
В розробці представлено:
ü  систему методичного супроводу педагогів ЗДО на етапі навчання та впровадження методики «Лялька-персона», яка сприяє самореалізації та розвитку творчого потенціалу кожного педагога, забезпечує особистісно-орієнтовану стратегію, індивідуально-диференційований підхід до кожного педагога у відповідності до рівня його професійної компетентності і професійної майстерності(у вигляді моделі);
ü  практичний здобуток педагогічного колективу ЗДО у розробці: технології виготовленя лялькив умовах закладу;опис персонажів ляльок відповідно до потреб дітей (у вигляді «паспорту»); історії ляльокрозроблені відповідно до типових та індивідуальних потреб і життєвих ситуацій дітей; портфоліо (особистий альбом), фотоматеріали, відгуки педагогів тощо.

Результативність впровадження інноваційної розробки: 
За результатами роботи з «ляльками – персонами» визначено наступне: діти краще розуміють власні права та обов’язки, та права інших людей; стали висловлювати свої думки і почуття, критично мислити, протистояти несправедливому поводженню по відношенню до людей, не схожих на них; ляльки та їх історії дали можливість ефективно аналізувати упередження, виявляти і боротися з ними; 
Педагоги отримали досвід у навчанні дітей, навчилися будувати конструктивні стосунки з іншими людьми і позитивно ставитися до себе.

Репрезентація інноваційної розробки:

2016 рік -  майстер-клас «Використанням у СДНЗ методу "Лялька як персона"на засіданні РМО  вихователів дітей старшого дошкільного віку; 
2017 рік -  семінар  КЗ "ЗОІППО" ЗОР для педагогів обласних дошкільних навчальних закладів "Лялька як персона: педагогічний підхід до соціально-психологічного розвитку дитини";
2017 рік – представлено досвід роботи на обласній педагогічній виставці «Освіта запорізького краю 2017» в номінації «Інклюзивна освіта Запорізької області: досвід, перспективи, результати» III місце
2018 рік – представлено досвід роботи на міській виставці педагогічних технологій в номінації: «Нова українська школа: технології та управління», секція «Інклюзивне навчання» II  місце
2019 рікпрезентація досягнень і інноваційних пошуків у реформуванні національної сфери освіти та науки  на Х Міжнародній виставці сучасних закладів освіти, м. Київ «Сучасні заклади освіти – 2019» Золота медаль



Досвід використання методики педагогами СДНЗ № 36 увійшов до методичного посібнику для педагогів та тренерів «Ляльки з особистими історіями (ляльки-персони): методика соціального та психологічного розвитку дитини»/ Під заг. ред. Софій Н.З., Найди Ю.М. – К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. – 52с.
Матеріали впровадження педагогічного досвіду розміщені на сайті
«Всеукраїнський фонд «Крок за кроком».
Посилання на матеріал: http://www.dnz36.zp.sch.in.ua/inklyuzivna_osvita/lyaljki-personi/