Тема:
«Методика соціального та психологічного розвитку
дитини «Лялька-персона», як інструмент психолого-педагогічної допомоги дітям з
особливими освітніми потребами в закладі дошкільної освіти»
(за результатами впровадження міжнародних
психолого-педагогічних практик)
Актуальність проблеми.
В Україні з кожним
роком збільшується кількість дітей з
особливими освітніми потребами. За даними офіційного веб-сайту
Запорізької обласної державної адміністрації у 2018 році створено 35
інклюзивних груп у 27 закладах дошкільної освіти (далі ЗДО) Запорізької області,
а в подальшому планується збільшити кількість
інклюзивних груп майже вдвічі. Такі діти вимагають своєчасної
допомоги й соціальної підтримки з боку суспільства.
Метою соціальної політики уряду
України щодо дітей з особливими освітніми потребами є створення умов, за яких
вони могли б користуватися тими самими правами й виконувати ті самі обов’язки,
що й інші члени суспільства.
Головною ідеєю інклюзивної освіти є те, що не дитина має прилаштовуватись до соціальних стосунків, умов ЗДО, а навпаки – суспільство, заклад освіти має створювати умови для задоволення особливих освітніх потреб дитини, адаптувати під неї простір розвитку, навчання і виховання. Зокрема - створеня освітнього середовища в ЗДО
в якому всі діти мають можливості брати активну участь в освітньому процесі у
взаємодії з однолітками і дорослими, успішно соціалізуватись, та інтегруватись
в майбутньому в суспільне життя – головне завдання сучасної дошкільної освіти. Основна тенденція змін повинна проявлятися в напрямі гуманістичних цінностей, розвитку загальної та комунікативної культури, особистісного зростання кожного учасника освітнього процесу. Особлива увага надається психологічній культурі особистості, як турботі про свій психоемоційний стан, вміння виходити із емоційної кризи самому та допомагати близьким, розуміти свої проблеми та відносини з іншими людьми.
Щороку спеціальний заклад дошкільної освіти (дитячий садок) №36 «Дзвіночок» Запорізької міської ради Запорізької області, відкриває двері для дітей віком від трьох до семи років з вадами зору й мовлення та іншими особливими освітніми потребами.
З метою змоделювати освітній процес у відповідності до нових вимог інклюзивної освіти, зберігаючи цінний вітчизняний досвід теорії і практики дошкільної освіти і реалізувати права дітей з особливими освітніми потребами в ЗДО, колектив ЗДО у 2016 році взяв участь у Всеукраїнському проекті «Створення інклюзивного безпечного середовища в навчальних закладах і громадах», який проходив за ініціативи Всеукраїнського фонду «Крок за кроком».
Проект було спрямовано на розвиток компетенцій педагогів закладів дошкільної освіти щодо створення емоційно-безпечного, інклюзивного середовища в дитячому колективі за допомогою використання методики «Лялька як персона: педагогічний підхід для соціального і педагогічного розвитку дитини». Впровадження зазначеної методики сприяє опануванню змісту освітніх ліній Базового компоненту дошкільної освіти: «Особистість дитини», «Дитина в соціумі»та ін.
Проект було спрямовано на розвиток компетенцій педагогів закладів дошкільної освіти щодо створення емоційно-безпечного, інклюзивного середовища в дитячому колективі за допомогою використання методики «Лялька як персона: педагогічний підхід для соціального і педагогічного розвитку дитини». Впровадження зазначеної методики сприяє опануванню змісту освітніх ліній Базового компоненту дошкільної освіти: «Особистість дитини», «Дитина в соціумі»та ін.
Результатом участі у проекті стало створенні інноваційної розробки «Методика соціального та психологічного розвитку дитини «Лялька-персона», як інструмент психолого-педагогічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами в закладі дошкільної освіти».
Мета інноваційної розробки полягає у створенні моделі системи навчання та
супроводу педагогів методиці «Лялька як персона: педагогічний підхід для
соціального і психологічного розвитку дитини» для використання в практичній
діяльності ляльок-персон з метою подолання упередженості та розвитку розмаїття
й інклюзії в закладі дошкільної освіти.
Завдання полягають у:
- формуванні нового способу мислення педагогів і здатності адаптуватися до змін в суспільстві та освітній діяльності у зв’язку з введенням інклюзивного підходу;
- мотивуванні педагогів та озброєнні їх необхідними навичками, сучасними психолого-педагогічними практиками, аби за допомогою них долати стереотипи й упередження, які лежать в основі стигматизації, виключення та дискримінації по відношенню до дітей з особливими освітніми потребами;
- розробці практичного інструментарію «Ляльки з особистими історіями» (створення ляльки-персонажу відповідно до особливостей і потреб дітей, складання особистих історій ляльок, портфоліо);
- апробації на практиці методики «Лялька-персона» в різних освітніх та життєвих ситуаціях дітей;
- супервізія щодо дотримання педагогами вимог до використання зазначеної методики в освітньому процесі в ЗДО.
Нормативне забезпечення інноваційної розробки
Досвід впровадження в освітній процес освітнього закладу методики «Лялька як персона: педагогічний підхід для соціального і психологічного розвитку дитини» реалізовувався в рамках реалізації завдань:
· Угоди про творчу співпрацю лабораторії проблем інклюзивної освіти Інституту спеціальної педагогіки АПН України та спеціального дошкільного навчального закладу (дитячого садка) № 36 «Дзвіночок» Запорізької міської ради Запорізької області з розробки проблеми «Теоретико-методичне забезпечення інклюзивного навчання дошкільників з особливими потребами в умовах модернізації змін в Україні» (2016рік);
· Меморандуму про спільну діяльність з Всеукраїнським благодійним фондом «Крок за кроком» з 01.11.2015 р. до 29.12.2016 р. з метою участі у Проекті «Створення інклюзивного безпечного середовища в школах і громадах», який реалізовувався за підтримки Фонду Чарльза Стюарта Мотта та Фонду «Інститут Відкритого Суспільства» (на той час методика «Ляльки-персони» набула значного поширення у педагогічній практиці багатьох країн: Угорщини, США, Англії, України).
· Нормативно-правових актів з питань інклюзивної освіти:
– Порядок організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого постановою КМУ від 15 серпня 2011 року №872;
– Порядок комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах, затвердженого наказом МОН України, МОЗ України від 06 лютого 2015 року №104/52;
– Лист МОНмолодьспорту України від 18.05.2012 № 1/9-384 «Про організацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах»;
– Лист МОН України від 12.10.2015 №1/9-487 «Щодо організації діяльності інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах».
Очікувані результати:
- при цілеспрямованій корекційно-педагогічній роботі з дітьми дошкільного віку з використанням методики «Лялька як персона» діти на практиці вдосконалять навички вирішення проблемних ситуацій, оцінюватимуть різні варіанти їх залагодження й обиратимуть ті, які найімовірніше приведуть до успіху;
- діти матимуть змогу переносити досвід і навички, засвоєні під час взаємодії з ляльками, на реальні ситуації їхнього повсякденного життя;
- педагоги отримають новий досвід спілкування з дітьми, удосконалять прийоми надання позитивного зворотнього зв’язку;
- батьки отримають допомогу у вирішенні складних питань самопочуття, адаптації та інтеграції дитини в соціумі.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД
ЗМІСТОВНОГО НАПОВНЕННЯ ІННОВАЦІЙНОЇ РОЗРОБКИ
В розробці представлено:
- систему методичного супроводу педагогів ЗДО на етапі навчання та впровадження методики «Лялька-персона», яка сприяє самореалізації та розвитку творчого потенціалу кожного педагога, забезпечує особистісно-орієнтовану стратегію, індивідуально-диференційований підхід до кожного педагога у відповідності до рівня його професійної компетентності і професійної майстерності(у вигляді моделі);
- практичний здобуток педагогічного колективу ЗДО у розробці: технології виготовленя лялькив умовах закладу;опис персонажів ляльок відповідно до потреб дітей (у вигляді «паспорту»); історії ляльокрозроблені відповідно до типових та індивідуальних потреб і життєвих ситуацій дітей; портфоліо (особистий альбом), фотоматеріали, відгуки педагогів тощо.