Система методичного супроводу педагогів СДНЗ на етапі впровадження методики "Лялька як персона"

МОДЕЛЬ

методичного супроводу педагогів ЗДО на етапі навчання та впровадження методики «Лялька-персона»





ОПИС РЕАЛІЗАЦІЇ МОДЕЛІ

Ознайомлення з інноваційним підходом у роботі з дітьми (за методикою «Лялька як персона») в нашому закладі було сприйнято колективом із позитивомта ініціативою на оновлення освітнього процесу в інтересах розвитку, навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами.
Для досягнення мети, ми визначили наступні завдання:
ü  Організувати предметно-розвивальне освітнє середовище для оптимального соціального і психологічного розвитку кожної дитини. (створитиЛяльок-персон, паспорти, особисті альбоми, історії ляльок).
ü  Спрямуватидіяльність педагогів за допомогою методики «Лялька як персона», керуючись пріоритетами інклюзії, рівності і справедливості, допомагаючи змінювати на краще життя своїх вихованців та їх сімей, створити умови для самоосвіти, саморозвитку.


1 ЕТАП: (лютий-травень, 2016р.)передбачав знайомство педагогів з тим:
ü  Що таке «ляльки-персони»?
ü  Навіщо використовувати ляльок?
ü  Яку користь дітям дає використання методу «Лялька як персона»?
ü  Які аспекти  методу «Лялька як персона» впливають на світосприйняття  педагогів;
ü  Як знайомлять групу дітей з Лялькою-персоною;
ü  Як складати історії для Ляльок-персон.
Потому в колективі було виокремлено групу педагогів-інноваторів, які першими пройшли навчання і розпочали практичну роботу. Вихователі Самбор Н.П., Горбач О.О., практичний психолог Цапко Ю.О. були занурені в методику і апробували її з вихованцями середнього дошкільного віку (4-5 років). Інші педагоги були зайняті вивченням методики та ознайомленням з досвідом роботи колег з Лялькою-персоною.
На навчальних семінарах цього етапу педагоги опановували теоретичні засади спілкування з дітьми дошкільного віку за допомогою Ляльки-персони, з’ясовували  поняття «педагог-фасілітатор», та прийоми позитивного спілкування в різних ситуаціях буття дитини в освітньому просторі ЗДО.
На тренінгових заняття відбувалося практичне опанування взаємодії з дітьми через Ляльку-персону, і прийоми фасілітації від імені Ляльки. Для цього було проведено практикуми, на яких в ролі дітей виступили педагоги-колегі закладу, щоби відпрацювати всі особливості методики, перш ніж розпочати роботу з дітьми.

Алгоритм тренінгового заняття побудовано на обов’язкових етапах введення Ляльки в роботу з дітьми, який передбачав такі важливі покрокові дії:
Крок 1:Візьміть ляльку-персону на руки і представте її дітям. При цьому слід говорити звичайним тоном. Нехай лялька час від часу щось «шепоче» вам на вухо.
Можна сказати дітям, що діти не зустрічалися з цією Персоною раніше, але невдовзі стануть добрими друзями.
Крок 2:Ляльку можна провести по колу, щоб діти привіталися.
Зауважте, що лялька не любить, щоб її роздягали чи смикали за волосся, або зупиніться і запитайте ляльку чи не заперечує він/вона, щоб його/її обійняли. 
Крок 3:Під час першого візиту ляльки не потрібно розповідати її особисту історію, ви лише знайомите дітей з нею (див. історію нижче). Коротко представте цей персонаж: зазначте 3 – 4 важливі деталі про родину персонажу, уподобання, звички, зацікавлення.Презентація ляльки під час знайомства має бути короткою, інформативною і цікавою. Головне завдання цього кроку – привернути увагу дітей, зацікавити тим, що відбуватиметься з лялькою надалі. У дітей має виникнути бажання поділитися інформацієюзісвогожиттясамезнею.За допомогою запитань спонукайте дітей ділитисясвоїмдосвідом (інформацієюпросебе).Ляльки-персони – не звичайні іграшки чи маріонетки з лялькового театру. Створюючи неповторну індивідуальність ляльки, її особистість, педагогперетворює персонаж на «людину» певного віку, статі, з ім’ям, власним характером, родиною, культурною приналежністю тощо (дивись паспорт і портфоліо нижче). 
Примітка:Щоб персонажі були достовірними - педагоги мають докладно продумати важливу фактичну інформацію. Наприклад, де лялька мешкає, спить, якою мовою чи мовами спілкується, що їй подобається, а що ні, що вона добре вміє робити, а що поки не вдається, що її лякає чи змушує хвилюватися.

2 ЕТАП(червень-вересень, 2016р.).Роботу з Лялькою-персоною введено в освітній процес у всіх вікових групах. Зустрічі з Лялькою не носили системний характер, а були епізодичними. Всі педагоги випробовуваливказану методику, спостерігали за реакцією дітей на ляльку-персону.

На даному етапі було відтворено технологію виготовлення Ляльок, яка передбачала особливість ляльки, несхожість на тих, які є у ігровому куточку.
Залежно від задуму, вони можуть бути маленькими чи більшими, але оптимальним видається зріст близько 70 см, оскільки такому персонажу пасуватиме одяг малюка до 6-ти місяців. Ляльки з м’якої тканини приваблівіші. Необхідно дотримуватися вимог безпеки і гігієни: не використовувати токсичні матеріали та дрібний декор. Для ляльок з особливими потребами можна виготовити окуляри, візки, слухові апарати, милиці.
За цією технологією було створено Ляльки-персони  які є уявним  образом дитини у віці від 4 до 7 років, з повних, благополучних сімей з середнім статком. Розробляючи технологічні ланцюжки для появи нової ляльки, ми керувалися принципом «не нашкодь», щоб уникнути ненавмисного посилення окремих стереотипів.
Для ціх Ляльок було створено паспорти, портфоліо та історії для зустрічей з дітьми.

Правила складання історії для ляльок-персон
v Складайте історії, які стосуються життя дітей. Такі історії дітям подобаються, вони активно долучатимуться до обговорення. Коли ви починаєте працювати з Ляльками-персонами, використовуйте звичайні повсякденні сценарії з радісними подіями, і лише згодом переходьте до сумних історій чи складних ситуацій.
v Продовжуйте чергувати щасливі історії з історіями про емоційні та соціальні проблеми. Вам вирішувати, яку історію лялька-персона розповідатиме та визначатимете, чому саме діти мають навчитися, або що мають відчувати. 
v Ви маєте добре знати історію кожної ляльки, щоб вибрати ту, яка найбільше відповідає характеру життєвої ситуації, про яку вона розповідатиме дітям. Звісно, не завжди можливо передбачити реакцію дітей.
v Цікаві сюжети, в яких описуються сильні емоції (наприклад, коли йдеться про конфлікти між дітьми, які не можуть поділити іграшки, або про виключення з гри), допомагають зробити історії реалістичними та привернути дитячу увагу.
Історії можуть стосуватися проблемних питань, які вже виникали, або тих, які ви плануєте запобігти.
v Коли ви складаєте історії на основі реальних випадків, які відбувалися в закладі чи про які вам розповіли батьки, рекомендується вибрати ляльку іншої статі, культурної приналежності чи з інакшим складом родини, щоб дитина не впізнала себе і щоб її не впізнали інші діти. Тобто намагайтеся не привертати небажану увагу до цієї дитини. 
v Важливо заздалегідь продумати, які емоції має викликати в дітей конкретна історія і як діти можуть на неї відреагувати. Описуйте ситуації, що дають змогу досліджувати позитивні та негативні емоції. Історії про складні ситуації, з якими стикалися діти, ймовірніше викликатимуть у них співчуття та емпатію.
v Обговорення почуттів, ідей – значно важливіше за пошук ідеального вирішення проблеми. Заохочуйте дітей називати почуття (свої власні та персонажа), слухати один одного, висловлювати свої думки та співпереживати ляльці. Аналізуючи почуття ляльок, діти починають розуміти їх мотиви, тобто те, чому саме вони так поводилися і думали. Дітям подобається давати поради і висловлювати пропозиції ляльці, а також говорити про свої власні вчинки та ситуації, які траплялися особисто з ними.

Наприклад:
ПАСПОРТ ЛЯЛЬКИ-ПЕРСОНИ

Ім’я, прізвище: Мене звати Юля Бриліна.
Стать: Я дівчинка.
Вік: Мені 5 років.

Національність: Я українка
Мова: Я розмовляю українською мовою.
Місце проживання: Я живу в Київі, в багатоповерховому будинку, в квартирі на 4-му поверсі.
Умови проживання: в мене є своя кімната, де я люблю гратись іграшками, малювати, дивитись мультфільми та складати пазли. Умене багато книжок, я люблю, коли мама мені їхчитає.
Сім’я: Моя сім’я – це мама, тато і молодший братик Іванко. Ще в нас є загальний домашній улюбленець – пес Доллі.
Мама: Мама зараз не працює, тому що доглядає за моїм маленьким братиком. Я залюбки допомагаю мамі – граюсь з Іванком, співаю братикупісеньки, ділюсь своїми іграшками.
Тато: Мій тато працює будівельником, він будує нові будинки.
Друзі: В дитсадку в мене є найближча подруга Марійка.
Приємно: Мені приємно, коли зі мною поряд мої матуся, тато і братик. Мені подобається, коли, мені дарують нові іграшки, коли до нас приходятьгості.
Сумно: Мені сумно,коли зі мною ніхто не грається, коли поряд довго немає мами й тата.
Дратує: коли мене вважають чи називають маленькою, коли з мене кепкують, прилюдно роблять зауваження.
Страшно: коли на мене кричать, я боюсь загубитися в людному місці йтрішки боюсь темряви.
Улюблені заняття: Я люблю разом з мамою готувати різноманітні смаколики, дуже смачно в нас виходить печиво та оладки, люблю гратись іграшками, малювати, майструвати з паперу. Досить часто я наспівую свої улюблені пісеньки.
Уподобання: Мені дуже подобається мандрувати зі своєю сім’єю, відвідувати бабусю з дідусем, які живуть в Запоріжжі, а ще я люблю фрукти та солодощі. Особливо мені довподоби яблука та банани.

Історії Ляльки – персони

ІСТОРІЯ 1   «Знайомство»
Доброго дня, діти. Зі мною прийшла  дівчинка. Вона каже, що її звати Юля.  Юля питає: як вас звати?(відповіді дітей)
Юля розповідає, що їй 5 років. Юля питає – а вам скільки років? (відповіді дітей)
Юля розповідає, що живе з мамою і татом в іншому місті - Києві. Юля каже, що їх квартира розташована в багатоповерховому будинку  на 4-му поверсі.  Юля запитує – а де живете ви? (відповіді дітей)
Юля розповідає, що в неї є окрема кімната – там вона може гратися та відпочивати. А у вас є окрема кімната? – питає Юля. (відповіді дітей)
Юля каже, що кімната в неї невелика, в ній є письмовий стіл, шафа та її улюблене рожеве ліжечко. Юля питає – а що є у вашій кімнаті? (відповіді дітей)
Юля розповідає, що порядок в квартирі  підтримує мама, але вони з татом завжди їй допомагають. Юля хоче дізнатися – а хто в вашій сім’ї слідкує за чистотою приміщення?  (відповіді дітей)
Юля каже, що в наше місто вона приїхала в гості до дідуся і бабусі, бо вони мешкають в Запоріжжі. А де живуть ваші бабусі та дідусі? – питає Юля. (відповіді дітей)
Юля питає – як часто ви з ними бачитесь? (відповіді дітей)
Юля каже, що їй вже потрібно поспішати, але вона неодмінно ще до нас зайде. Юля каже вам «До побачення».

ІСТОРІЯ 2  «Дитячий садок»
Доброго дня, діти.  До нас знову завітала Юля.  Юля каже, що їй потрібна наша допомога.  Юля розповідає, що  наступного тижня вперше піде до дитсадка. Вона каже, що дуже хвилюється і їй  цікаво дізнатися  -  чим ви тут займаєтесь і що вам тут подобається? (відповіді дітей)
Юля хоче знати – а чи смачно вас тут годують? І чим саме? (відповіді дітей)
Юля питає – чи є у вас прогулянки? Де ви гуляєте і чим займаєтесь на прогулянці? (відповіді дітей)
Юля розповідає, що  обожнює малювати. А що полюбляєте робити ви, питає Юля, і чи можете ви цим займатись у дитсадку? (відповіді дітей)
Юля питає – а чи бувають у дитсадку свята і які? (відповіді дітей)
Юля питає – ви, напевно, друзі ? Юлі цікаво: а як краще знайомитись з іншими дітьми в групі? Як можна з ними потоваришувати? (відповіді дітей)
Юля каже, що ви їй дуже допомогли. Коли вона повернеться до Києва – вона без вагань почне відвідувати дитячий садок і знайде там багато нових друзів. Юля  вам дякує.  Юлі вже час йти - її чекає  мама.  Юля каже всім «До побачення»

ІСТОРІЯ 3  «Моя мама»
Діти, до нас знову приїхала гостя.  Юля каже, що цього разу приїхала з мамою. Юля розповідає, що її маму звати Світлана. Юля запитує – а як звати ваших мам? (відповіді дітей)
Юля каже, що дуже любить свою маму. У її мами лагідні руки і гарна посмішка.  Юлі цікаво дізнатися – а які у вас мами? (відповіді дітей)
Юля розповідає, що її мама знає багато казок і віршиків. Найулюбленіша їх з мамою казка – «Спляча красуня». А які казки люблять вам розповідати ваші мами? (відповіді дітей)
Юля каже, що її мама із задоволенням вирощує квіти. Юля запитує – а які у ваших мам улюблені справи? (відповіді дітей)
Юля каже, що її мама смачно готує. Юлі подобаються мамині вареники – з картоплею, сиром або вишнями. Юлі цікаво дізнатися – а що смачненьке готують для вас ваші мами? (відповіді дітей)
Юля хоче поділитись новиною – сьогодні вони з мамою ідуть до кінотеатру. Вони будуть дивитись мультфільм. Юля запитує – а де ви буваєте зі своїми мамами? (відповіді дітей)
Юля каже, що їй було цікаво з вами спілкуватись. А зараз їй вже час йти. Її чекає мама. Юля каже всім «До побачення»

ІСТОРІЯ 4  «Молодший братик»
Діти, до нас прийшла наша добра знайома Юля. Юля бажає вам доброго ранку. Юля розповідає, що в неї сталась неймовірна подія – в неї з’явився молодший братик. Юля питає – а в кого вже теж є молодші братики чи сестрички? (відповіді дітей)
Юля каже, що її братика назвали Іванком. Юлі цікаво – а як звати ваших братиків та сестричок?(відповіді дітей)
Юля розповідає, що з появою братика в їх сім’ї стало більше радості, але і більше турбот у мами і тата.Юля каже, що її хвилює те, що батьки будуть приділяти їй менше уваги. Юля питає – у вас були такі хвилювання? (відповіді дітей)  Чи сказали ви про це батькам? Як саме ви сказали? (відповіді дітей)
Юля питає – що можна допомогти мамі і татові по догляду за братиком та господарству, аби в них вистачало часу на спільні розваги та прогулянки? (відповіді дітей)
Юля вам так вдячна! Юля каже всім «До побачення», їй вже час йти до батьків.
.
ІСТОРІЯ 5 «Іграшки – свої та чужі»
Діти, до нас прийшла наша  давня знайома – Юля. Вона знову приїхала до своїх бабусі та дідуся і вирішила завітати й до нас. Юля вітається з вами – «Доброго ранку!»
Юля хоче поділитися з вами новиною –її братику  Іванкові подарували нову іграшку – кубики. Юля розповідає, що їй подобається гратися іграшками зі своїм братиком, тому що він завжди ділиться іграшками . Юля питає – а чи ви дозволяєте  комусь погратись своїми іграшками? А кому саме?(відповіді дітей)
Юля розповідає, що в неї в дитсадку є діти, які не звикли ділитись своїми іграшками. Юля  каже, що хотіла б потоваришувати з однією дівчинкою. Її звати Марійка, але та ні з ким не хоче гратись. Юля впевнена, що Марійка просто не вміє ділитись іграшками. Юля запитує - як ви вважаєте: чому Марійка нікому не дозволяє чіпати свої іграшки? (відповіді дітей)
Юля просить у вас поради: що можна  сказати Марійці, щоб вона не боялась ділитись своїми іграшками з іншими дітьми? (відповіді дітей)
Юля зізнається, що хотіла б потоваришувати з цією дівчинкою, але не знає  як.  Юля просить вашої поради: що потрібно зробити для того, щоб Марійка почала з нею гратися? (відповіді дітей)
Юля каже, що запам’ятала ваші поради, вона саме так і діятиме. Вона каже вам «Дякую» і «До побачення».

ІСТОРІЯ 6  «Бабусині окуляри»
Доброго дня, діти! До нас прийшла наша добра знайома. Як її звати? (відповіді дітей)
Юля каже, що з нею трапилась неприємність. Вона без дозволу взяла бабусині окуляри і випадково їх зламала. Юля питає  - а у вас були такі ситуації, коли ви щось брали без дозволу і ненароком зіпсували? Юля просить розповісти про них. (відповіді дітей)
Юля каже, що їй дуже прикро. Насамперед тому, що вона не знає, як зізнатись в цьому бабусі. Юля не знає – як сказати і кому сказати про свій вчинок. Юля просить вашої допомоги: що ви їй порадите?(відповіді дітей)
Юля  вам дякує і каже, що ви їй дуже допомогли. Юля каже вам «До побачення»

ІСТОРІЯ 7 «День народження бабусі»
Доброго дня діти! У нас в гостях наша знайома Юля. Юля вітає вас – «Доброго ранку!»
Юля ділиться з вами радісною новиною – у її бабусі сьогодні день народження. Юля розповідає, що в неї добра, розумна та весела бабуся. Юля каже, що її бабусю звати Вєра. Юлі цікаво дізнатися – а як звати ваших бабусь? (відповіді дітей)
Юля каже, що у її бабусі лагідні руки, приємний голос, гарна зачіска та сині очі. Юля питає – а як виглядають ваші бабусі? (відповіді дітей)
Юля розповідає, що її бабуся випікає смачні пиріжки і полюбляє плести на спицях. Юля питає – а чим охоче займаються ваші бабусі? (відповіді дітей)
Юля каже, що її бабуся читає Юлі цікаві казки: «Маша та ведмідь», «Рукавичка»… Юля питає – а які казки читають вам ваші бабусі? (відповіді дітей)
Юля  розповідає, що сьогодні вони з бабусею будуть готувати пиріг з вишнями, щоб пригостити всю сім’ю і гостей. Юлі цікаво – а що смачного ви вже готували зі своїми бабусями? (відповіді дітей)
Юля питає – а як в вашій сім’ї святкують дні народження? (відповіді дітей)
Юлі вже час йти – вітати бабусю. Юля каже всім «До побачення».

ІСТОРІЯ 8 «Подорож з татом»
Доброго дня, діти! Сьогодні до нас приїхала наша знайома. Юля вітає вас «Доброго ранку»!
Юля розповідає, що приїхала з татом. Юля каже, що її тата звати Андрій. Юля питає – а як звати ваших татусів? (відповіді дітей)
Юля каже, що їй подобається подорожувати з татом: вони вже побували в різних містах, їздили на море та на дачу. Юля питає – а де ви вже були зі своїми татусями? (відповіді дітей)
Юля каже, що любить свого тата. Юля розповідає, що її тато  веселий і сильний, завжди в гарному гуморі. Він високого зросту і має русяве волосся. Юля цікавиться – а які у вас татусі? (відповіді дітей)
Юля впевнена, що її тато все вміє: і будувати, і ремонтувати, і навіть – варити суп. А ще він багато працює. Він будівельник. Юлі цікаво – ким працюють ваші татусі і що вони вміють робити? (відповіді дітей)
Юля розповідає, що залюбки проводить час з татом і багато чому вже в нього навчилась. Наприклад – тато навчив Юлю кататись на велосипеді. Юля питає – а чого навчили вас ваші татусі? Що б ви ще хотіли навчитись з того, що вони вміють? (відповіді дітей)
Юля каже, що їй з вами дуже цікаво, але їй вже час до тата. Юля каже вам «До побачення».

ІСТОРІЯ 9  «Подружка захворіла»
Доброго дня, діти! До нас завітала Юля. Юля розповідає, що в неї все добре, вона відвідує дитячий садок, заприятелювала там з багатьма дітками.   Юля розповідає, що  дівчинка Марійка, яка не вміла ділитись іграшками,  стала її найліпшою подружкою. Юля каже, що  Марійка захворіла і  лежить в лікарні. Юля питає – а ви лікувались в лікарні коли-небудь?  (відповіді дітей)
Юля питає – що саме ви там робили?  (відповіді дітей)
Юля питає – як ви себе там відчували? (відповіді дітей)
Юля питає – хто вам допомагав видужати? (відповіді дітей)
Юля  каже, що до Марійки в лікарню не пускають. Юлі прикро, адже їй так хочеться  допомогти своїй подружці та хоч трохи її розважити. Юля просить у вас поради: як можна поліпшити Марійці настрій, аби та скоріше видужала? (відповіді дітей)
Юля каже, що намалювала для Марійки  веселку, аби поліпшити Марійці настрій. Юля питає – а що ви б могли намалювати для Марійки?  (відповіді дітей)
Юля каже, що із задоволенням віддасть ваші малюнки  Марійці в лікарню. Юля дуже сподівається, що це допоможе Марійці скоріш одужати.  Юля вам дуже вдячна. Їй вже час йти. «До скорої зустрічі!» - каже Юля.

ІСТОРІЯ 10   «Образа»
Доброго дня діти! У нас в гостях наша знайома Юля. Юля вітає вас – «Доброго ранку!»  (відповіді дітей)
Юля каже, що їй необхідно з нами порадитися.  Юля каже, що нещодавно в неї з’явився новий друг. Це – новенький хлопчик в їхній групі, якого звати Івасик. Юля каже, що він дотепний та веселий, знає багато ігор і з ним завжди цікаво. Юля каже, що в нього руде волосся і нещодавно дівчата в групі стали дражнити Івасика «рудим» і  Юля  теж назвала його «рудим». І  Івасик образився.
Юля питає – а як би ви повелись на її місці?  (відповіді дітей)
Юля запитує – а чи були у вас ситуації, коли ви словами ображали інших людей? (відповіді дітей)
Юля питає – чи вибачались ви після цього і як? (відповіді дітей)
Юля питає – як їй виправити ситуацію, що їй потрібно зробити чи сказати? (відповіді дітей)
Юля дякує вам за розмову, вона неодмінно прислухається до ваших порад.
 Юлі вже час йти.  Вона каже всім «До побачення»

Також було проведено ознайомлення батьків з методикою «Лялька як персона» на загальних та групових батьківських зборах, спільних зустрічах, для залучення батьків, як однодумців до спільної діяльності.


Портфоліо (особистий альбом)  Ляльки – персони

3 ЕТАП:(жовтень-грудень, 2016р.). Створили команду із педагогічних працівників закладу (методист, психолог, дефектолог, вихователь, музичний керівник) і батьків для створення нових ляльок, які будуть з багатих і бідних сімей, багатодітних та  неповних сімей, де тато домогосподар, а мама висококваліфікований фахівець та ін..
Ляльки – персони приходять у всі групи зі своїми історіями і проблемами, зустрічі відбуваються регулярно 1 раз на тиждень по п’ятницях і носять системний характер.
Для вирішення цоього завдання: були  адаптовані методи і прийоми роботи з «ляльками-персонами», розроблені технологічні ланцюжки для появи нової ляльки-персони в колекції.
На даному етапи було прийнято рішення про виготовлення Ляльок, які є прообразом дитини з ріними вадами здоров’я  і особливими освітніми потребами.

Наприклад:
ПАСПОРТ ЛЯЛЬКИ - ПЕРСОНИ


Ім’я, прізвище: Мене звати Сашко Богачук.
Стать: Я хлопчик.
Вік: Мене 5 років.
Национальність: Яукраїнець.
Мова: Я размовляю українською й російською мовами.
Місто проживання: 
Я живу в селі Іванівка Запорізької області, у мене невеличкий дім.
Умови проживання: Своєї кімнати в мене немає, я живу в одній комнаті з братом. У нас багато іграшок, більшість конструктори. Ми придумуємо разні види машин.
Родина: Моя сім’я - це мама, тато і старший братик Євген. Ще у нас багато домашніх тварин - кішка Ліза, пес Сірко, корова Мілка, кури, гусі.
Мама: Мама працює вдома: піклується про тварин і вирощує огірки. Ми з братом допомагаємо мамі в цьому.
Тато: Мій тато працює механіком,  ремонтує техніку, ми йому теж допомагаємо: подаємо інструменти, а Женя вже вміє прикручувати гайки.
Радує: Мене тішить, що наша родина дружня, ми допомагаємо один одному, люблю, коли до нас приходять гості і приїзджають родичі, вони привозять нам смачні ласощі (в нашому селі такі не продаються).
Засмучує: Мене засмучує, що в нас у селі мало розваг, і немає дитячих гуртків, де ми б могли проводити свій вільний час, навчитися чомусь новому.
Сердить: Я серджусь коли мене дражнять діти, коли з мене сміютьсяза те, що в мене немає гарного одягу та я ношу окуляри.
Страшить: Я боюсь залишатись наодинці, боюсь, щоб не захворіли мої батьки.
Улюблені заняття: 
Я люблю піклуватися про домашніх тварин, мені подобається вигадувати нові різновиди машин (з коробок зубної пасти). Ми любимо разом з мамою готувати їжу, особливо смачні в нас виходять пиріжки з фруктами.
Уподобання: 
Дуже люблю приїзджати в гості до своєї тітки в м. Запоріжжя, привозити їй гостинці. Тітка живе одна, їй сумно іноді. Ми разом гуляємо в парку, ходимо на дитячу залізницю, мені дуже подобається, що там працюють діти. А ще я люблю солодощі, люблю фрукти зривати з дерева, вони найсмачніші. Люблю молоко, яке дає Мілка.
Особливі дні: 
У вихідні дні до нас приходять гості: дідусь і бабуся, збирається наша велика родина. Ми разом вечеряємо і ділимось новинами.

Історії Ляльки – персони

ІСТОРІЯ 4 «Дружба»
Діти, до нас знову прийшов наш знайомий Сашко.
Сашко говорить вам: «Доброго ранку!»
Сашко говорить, що по сусідству з ним живе одна дівчинка - Аля.
Сашко говорить, що він хотів би з нею подружитися.
Сашко говорить, що Аля не хоче з ним дружити, тому що він носить окуляри і почала його дражнити.
Сашко питає, а в вас були такі ситуації, коли з вас сміялись, відмовлялись дружити з вами через ваш зовнішній вигляд?(відповіді дітей)
Сашко питає: що можна сказати Алі, щоб вона перестала дражнитися? (відповіді дітей)
Сашко питає: що зробити, щоб Аля стала доброю, почала з ним дружити?(відповіді дітей)
Сашко говорить, що запам`ятав ваші поради, діяти буде, слідуючи ваших порад. Він каже вам «Дякую» і «До побачення».

ІСТОРІЯ «Негарний одяг»
Діти, до нас прийшов наш давній знайомий Сашко.
Сашко говорить вам:«Доброго ранку!»
Сашко говорить, що він запросив на День народження сусідських дітей і
з ним трапилась неприємна ситуація.
Сашко говорить, що одна дівчинка при всіх сказала, що в нього негарний одяг, а інші діти сміялися.
Сашко питає: Чи були в вас такі ситуації і як ви поводили себе в таких випадках? (відповіді дітей)
Сашко говорить, що він був дуже засмучений. Він не знає, як себе захистити в такій ситуації.
Сашко питає, що ви йому порадите?(відповіді дітей)
Сашко говорить, що запам`ятав всі ваші поради і дуже вам вдячний.
Сашко говорить вам: «Дякую» і «До побачення»