Результативність та ефективність досвіду


РЕЗУЛЬТАТИВНІСТЬ ВПРОВАДЖЕННЯ МЕТОДИКИ «ЛЯЛЬКИ-ПЕРСОНИ»



За результатами роботи з «ляльками – персонами» визначено наступне: діти краще розуміють власні права та обов’язки, та права інших людей; почали висловлювати свої думки і почуття, критично мислити, протистояти несправедливому поводженню по відношенню до людей, до дітей не схожих на них; ляльки та їх історії дали можливість ефективно аналізувати упередження, виявляти і боротися з ними. Педагоги отримали досвід у навчанні дітей, навчилися будувати конструктивні стосунки з іншими людьми і позитивно ставитися до себе. 


Досвід використання методики педагогами СЗДО № 36 увійшов до методичного посібнику для педагогів та тренерів «Ляльки з особистими історіями (ляльки-персони): методика соціального та психологічного розвитку дитини»/ Під заг. ред. Софій Н.З., Найди Ю.М. – К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. – 52с.

Матеріали впровадження педагогічного досвіду розміщені на сайті
«Всеукраїнський фонд «Крок за кроком».

Посилання на матеріал: 
  


РЕПРЕЗЕНТАЦІЯ ІННОВАЦІЙНОЇ РОЗРОБКИ

серпень 2016 року
Районна серпнева Конференція керівників закладів освіти Олександрівського району м. Запоріжжя - Публічна презентація методу «Лялька як персона»;
жовтень 2016 року
Майстер-клас «Використанням у СЗДО методу "Лялька як персона"на засіданні РМО  вихователів дітей старшого дошкільного віку; 
січень - лютий 2017 року
Обласний семінар  КЗ "ЗОІППО" ЗОР для педагогів обласних дошкільних навчальних закладів "Лялька як персона: педагогічний підхід до соціально-психологічного розвитку дитини".
Квітень-травень 2017 року
Участь у обласному конкурсі «Освіта Запорізького краю-2017» з досвідом роботи «Впровадження  методу «Лялька як персона» в освітній простір СДНЗ No 36 в рамках реалізації проекту «Створення інклюзивного безпечного середовища в навчальних закладах і громадах» за ініціативою Всеукраїнського благодійного фонду «Крок за кроком»» ІІІ місце;
2018 рік – представлено досвід роботи на міській виставці педагогічних технологій в номінації: «Нова українська школа: технології та управління», секція «Інклюзивне навчання» II місце
2019 рік –презентація досягнень і інноваційних пошуків у реформуванні національної сфери освіти та науки  на Х Міжнародній виставці сучасних закладів освіти, м. Київ «Сучасні заклади освіти – 2019» Золота медаль

Висновок

            Діти:
Так за допомогою ляльки-персони діти можуть знайти розраду в усвідомленні того, що не лише вони переживають болісні почуття («я не один такий», «він такий само, як я»). Допомагаючи лялькам вирішувати їхні проблеми, малюки отримують можливість висловити власні почуття, які тримають у собі, та дізнаються, що коли поділишся з кимосьсвоєю проблемою ˗ стає легше. 
Історія може засмутити, особливо, якщо відображає їхнє власне життя. Втім, вона може й сприяти виробленню навичок для подолання складних життєвих обставин. Якщо є окремі діти, не дуже задоволені певними своїми якостями, педагог може розповідати історії, в яких персонажі позитивно сприймають подібні аспекти своєї особистості або навіть пишаються ними. Такий педагогічний прийом допомагає дітям побачити себе в новому світлі.

Педагоги:
Досвід засвідчує, що педагоги розуміють, що налагоджується місточок між дитячим та дорослим світосприйняттям: є щирість, справжність, яка не потребує ані уточнень, ані заохочення; діти відчувають, що лялька друг, яка розуміє, можливо – допоможе, а можливо ти зумієш їй допомогти; педагоги розуміють, що ефективно такі заняття проходять в малих групах, бо тоді в кожного є можливість взяти участь в обговоренні.

Батьки:
Батьки відмічають, що завдяки методиці «Лялька - персона» їх діти почали проявляти ініціативність, їм стало набагато легше встановлювати контакт як з дорослим, так і з дітьми, емоції дітей стали більш насиченими.
Партнери:
Колектив спеціального закладу дошкільної освіти (дитячий садок) № 36 «Дзвіночок» та завідувач Каржова З.Д. були відмічені у 2016 році Подякою  Всеукраїнського фонду «Крок за кроком» за високий рівень професіоналізму та вагомий внесок у розвиток інклюзивної освіти в Україні шляхом використання методики «Лялька як персона»[8,2017];
Представництво Дитячого фонду ООН ЮНІСЕФ в Україні у 2017 році відзначили Подяками завідувача Каржову З.Д., вихователя-методиста Логвінову Л.Є., вихователя спецгрупи Самбор Н.П. за вагомий внесок у створенні безпечного інклюзивного середовища в дитячому колективі шляхом розвитку життєвих навичок, які сприяють розвитку спільноти, розумінню і цінуванню багатоманітності, толерантностного ставлення до відмінностей, попередження проявів упереджень і дискримінації;

Відгуки педагогів

РОЗДУМИ ВИХОВАТЕЛЯ ПРО МЕТОДИКУ «ЛЯЛЬКА- ПЕРСОНА»
«Замислюючись над тим з чого все почалося: – намагаюся згадати той момент, коли я відчула, що це то, що нам було необхідно: нам – вихователям та дітям» - говорить  Самбор Н.П.  вихователь групи «Сонечко» для дітей середнього дошкільного віку. 
Що саме сприяло цьому усвідомленню? 
Можливо – зацікавлені погляди дітей, активні відповіді або, принаймні, - жести. Ця небайдужість, яку ми, дорослі, називаємо мотивацією. 
Можливо – моменти тиші, коли вони всі раптом вслуховуються в розповідь свого товариша, який розповідає про своє, але таке зрозуміле, близьке, хвилююче…
Можливо – розуміння того, що налагоджується місточок між дитячим та дорослим світосприйняттям, а можливо – та щирість, справжність, яка не потребує ані уточнень, ані заохочення. 
Лише дорослий та дитина. А між ними – лялька. Як додатковий зв’язок, у якого є ім’я.
Лялька доноситься дитині, як друг. Малюку кажуть: ось ця людина може стати тобі другом. Ти можеш говорити з нею на рівних. Вона, як друг, тебе зрозуміє, можливо – допоможе, а можливо – ти зумієш їй допомогти.
І діти ставляться до неї належно: відповідально та серйозно. Вони не просто радіють можливості спілкування з нею, вони чекають зустрічі.
Тому так важливо – що вона шепоче вам, дорослому, на вушко і чи чуєте ви насправді те, що вона хоче сказати.

РОЗДУМИ ПСИХОЛОГА ПРО МЕТОДИКУ «ЛЯЛЬКА- ПЕРСОНА»

Спостерігаючи за проведення зустрічей дітей  з Лялькою Персоною та написавши опис проведеної роботи я можу зробити висновок. Методика дуже добре зарекомендувала себе в нашому садку.
Лялька-персона – це незвичайна іграшка. Під час процесу спілкування та обговорення історій з лялькою, діти не сприймають вихователя як головну дієву особу. Вони сприймають його як посередника. Завдяки цьому діти розповідають свої проблеми, переживання, страхи і повністю  відкриваються. Діти під час діалогу з лялькою відчувають себе рівними.
Спостерігаючи за зустрічами можна відмітити, як діти активно включалися в діалог, говорили про свої почуття та відчуття. Рівень емоційно – вольової сфери значно виріс, емоції дітей стали більш насичені і виражені, пізнавальний інтерес актуалізовувався, у більшості дітей почала проявлятися ініціативність, їм стало набагато легше встановлювати контакт як з дорослим, так і з дітьми, працездатність зросла.
Також можу відмітити, що у деяких дітей рівень розвитку мовної активності покращився. Завдяки методу «Лялька – персона» діти також пізнали такі поняття як: підтримка та допомога іншим, заохочення та покарання, жадібність, справедливість та несправедливість, рівність, навчилися співпереживати.

Перспективи подальшої роботи закладу з даного напряму:

    Сьогодні в країні набирає потужніх обертів освітня реформа, невід’ємною частиною якої є інклюзивна освіта, отримані позитивні результати щодо впровадження в практику роботи з дітьми з особливими освітніми потребами  методу «Лялька як персона», переконали педагогічний колектив у правильності вибору вище означеної методики у нашому закладі.
Педагогічний колектив не зупиняється на досягнутому, попереду ми плануємо:
-        Поступово поповнювати свою колекцію «Ляльок-песон», що більше персонажів, то ширший діапазон людського розмаїття, з яким можна ознайомлювати дітей;
-        Систематизувати та доповнювати особисті історії «Ляльок-персон» цікавими сюжетами, в яких описуються сильні емоції.
-        Обговорення за «круглими столами» педагогів та батьків закладу дошкільної освіти історій про складні ситуації, з якими стикалися діти, й мовірнеше викликатимуть у них співчуття та емпатію.
Форми представлення результатів:
-        Участь у конкурсах професійної майстерності;
-        Публікація в засобах масової інформації;
-        Майстер-класи по ознайомленню з досвідом використання методики «Ляльки-   
 персони» нашими педагогами для зацікавлених у впровадженні інклюзивної освіти.

Список використаних джерел
1.     Базовий         компонент дошкільної освіти (нова редакція)/Науковий керівник А.М.Богуш, дійсний член НАПН України, проф., д-р пед.наук; Авт кол-в.: Богуш А.М., Бєлєнька Г.В., Богініч О.Л., Гавриш Н.В., - К.: Видавництво, 2012. -   26 с.
2.     Інклюзивна освіта: Досвід і перспективи / Колективна монографія / Вінницький соціально-економічний інститут Відкритого міжнародного університету розвитку людини «Україна», Вінниця ТОВ «Нілан-ЛТД», 2016. – 60-65 с. 
3.     Концептуальні аспекти інклюзивної освіти. Інклюзивна школа: особливості організації та управління: Навчально-методичний посібник/ А. А.Колупаєва, Ю.М. Найда, Н. З. Софій. За заг. ред. Л. І. Даниленко – К.: 2007.- 12 10 с.
4.     «Ляльки з особистими історіями (ляльки-персони): методика соціального та психологічного розвитку дитини»/ Під заг. ред. Софій Н.З., Найди Ю.М. – К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. – 52с.
5.     Основи інклюзивної освіти: навчальнометодичний посібник/ за заг.ред.А.А.Колупаєвої.–К.: «А.С.К.», 2012.–239 308 с
6.     Організаційно-методичні засади діяльності інклюзивно-ресурсних центрів,навчально-методичний посібник / За заг. ред. М.А. Порошенко та ін. – Київ : 2018. – 252 с

Інтернет-ресурси
  1. Про освіту:Закон України від 5 вересня 2017 року № 2145-VIII[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/651-14
8.     Про загальну середню освіту: Закон України від 13.05.1999 № 651-XIV [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/651-14
9.     Про Національну стратегію у сфері прав людини: [Електронний ресурс]: Указ Президента України № 501/2015 від 25.08.2015 – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/501/2015
10.  Про охорону дитинства: Закон України від 26.04.2001р. №2402-ІІІ [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/2402-14.
11.  Про дошкільну освіту: Закон України від 11.07.2001р. №2628-ІІІ [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2628-14.
12.  Про затвердження Концепції розвитку інклюзивногонавчання: Наказ МОН України від 01.10.2010 No912 [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу:https://docs.google.com/document/d/1uL7wxNKDHWcZ3v4duuZilozyyXfEYlE-Mps3YNrWKc/edit?hl=en&pli=1
13.  Офіційний сайт Всеукраїнського фонду «Крок за кроком» [Електронний
14.  ресурс]. –Режим доступу до ресурсу: http://www.ussf.kiev.ua/
15.  Щодо організації діяльності інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладахЛист МОН України від 12.10.2015 №1/9-487 [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу:https://mon.gov.ua/.../shchodo-organizatsii-diyalnosti-inklyuzivnikh-grup-u- doshkilnikh-navchalnikh-zakladakh;
16.  Щодо організації діяльності інклюзивних груп в закладах дошкільної освіти Лист МОН України від 13.11.2018 № 1\9-691. [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу:https://mon.gov.ua/ua/npa/list-mon-shodo-organizaciyi-diyalnosti-inklyuzivnih-grup-v-zakladah-doshkilnoyi-osviti
17.  Офіціцний веб-сайт Запорізької обласної державної адміністрації [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу:http://www.zoda.gov.ua/news/42398/





Досвід використання методики педагогами СДНЗ № 36 увійшов до методичного посібнику для педагогів та тренерів «Ляльки з особистими історіями (ляльки-персони): методика соціального та психологічного розвитку дитини»/ Під заг. ред. Софій Н.З., Найди Ю.М. – К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. – 52с.

Матеріали впровадження педагогічного досвіду розміщені на сайті

                                                                                    «Всеукраїнський фонд «Крок за кроком».